Lovas memorial
Lovas memorial • land art sculpture
Lovas memorial • a view from apart
Lovas memorial • in the cross
Lovas memorial • a walk through
Lovas memorial • the Latin cross
Lovas memorial • the lines
Lovas memorial • idea concept
Lovas memorial • sketch
Lovas memorial • idea sketch
Lovas memorial • concept
Lovas memorial
Lovas memorial • view from the road
Lovas memorial • view of the walls of the cross
Lovas memorial • night 3D

SPOMEN OBILJEŽJE LOVAS – LANDART SKULPTURA I INTERPRETACIJSKI CENTAR U LOVASU

je prvonagrađeni i izvedeni rad na javnom natječaju.

KONTEKST

Godine 1991. Domovinski je rat zahvatio veći dio Hrvatske. Među najviše stradalim dijelovima bila su i hrvatska granična područja uz Srbiju. Dana 18. listopada 1991. skupina u kojoj je bio 51 lovaški Hrvat prisilno je, nakon cjelodnevnoga mučenja i zlostavljanja koje su nad njima provodili pripadnici Jugoslavenske vojske i četnika, odvedena na »čišćenje« minskoga polja u selu.

Kada je kolona dovedena do minskoga polja postavljenoga na polju djeteline, na izlazu iz sela prema Tovarniku, stražari su svojim uznicima naredili da uđu u polje, uhvate se za ruke i nogama »kose« djetelinu dok su oni, zajedno s cijelom vojnom pratnjom, stajali na odgovarajućoj udaljenosti prijeteći im oružjem. Mine su bile postavljene serijski, u nekoliko redova.

Kada bi se aktivirala jedna mina, aktivirao bi se istovremeno cijeli red. U minskome je polju bilo i nagaznih mina. Postavljali su ga stručnjaci iz redova Jugoslavenske vojske. Kako za postavljanje minskoga polja nije bilo nikakva vojnoga opravdanja, može se zaključiti da je bilo postavljeno s ciljem ubijanja i ranjavanja Hrvata. »Košnja« djeteline nogama dovodila je do aktiviranja mina i niza eksplozija, dok su u isto vrijeme četnici i pripadnici Jugoslavenske vojske pucali u leđa preživjelima. Taj događaj nazvan je – Krvava berba grožđa.

KONCEPT

Povezivanjem simboličkog prikaza slavonske oranice s tlocrtno urezanim linijama koje asociraju na latinski križ projekt sadržajno i značenjski ujedinjuje skulpturu i parter u jednu cjelinu. Ova velika pejzažna land art intervencija predstavlja inventivno i suvremeno rješenje koje se stapa s krajolikom udoline.

Projekt asocira na brazdu, odnosno bijeli „ožiljak“ na površini hrvatske zemlje, a sam oblik križa na oprost i kršćansku tradiciju Lovasa. Ovaj metaforički ožiljak ostaje kao trajno lokalno obilježje, prepoznatljivo s male i velike udaljenosti.

Interpretacijski centar je mimikričan, potpuno ukopan u brežuljak s ciljem maksimalnog uvažavanja postojećeg pejzaža i svih značenja koja lokacija u sebi sadrži.

Prisutnost posjetitelja na spomen-obilježju, otvorenoj šetnici s navedenim imenima svih tragično preminulih i nevinih ljudi dodatno naglašava ogoljelost, izloženost i ranjivost pojedinca u odnosu na tragičnu povijest ove lokacije.

ZANIMLJIVOSTI

Pomirba, sinergija i pršteća životna energija samih ljudi iz Lovasa toliko je sveprisutna da instantno postaje pokretač pomicanja velikih i bitnih stvari. Kod općine Lovas mali budžet nije prepreka za planiranje i ulaganje u vlastiti prostor, nego se iz godine u godinu prijavljuju i dobivaju financije za projekte kojima bitno razvijaju prostor i osiguravaju bujanje suživota u zajednici.

Nazad

program:

spomen obilježje, 1. nagrada na javnom likovno-arhitektonskom natječaju

status:

natječaj, 1. nagrada, izvedeno

godina:

2019.

lokacija:

Lovas, Vukovarsko-srijemska županija, Hrvatska

veličina obuhvata:

1 110 m2

bruto površina:

15 900 m2

tim:

  • Bernarda Silov, dipl.ing.arh.
  • Davor Silov, dipl.ing.arh.
  • Božica Dea Matasić, viz.umj.
  • Kristina Rogić, mag.ing.arh.
  • vizualizacija: Miadesign3D
  • fotografija: @koridor27, Božica Dea Matasić, ATMOSFERA ™
Nazad